MIK & läsfrämjande
biblioteken i Göteborg
Instruktioner
Nedan följer schema samt instruktioner och uppgifter för samtliga dagar. Förberedelseuppgifter inför respektive tillfälle hittar du här.
Dag 1, 13/9:
8.15: Drop-in med kaffe
8.30: Presentationsrunda och introduktion
9.00: Grupparbete
11.45-12.00: Avrundning
Dag 2, 18/10:
8.15: Drop-in med kaffe
8.30: Återblick och introduktion till dagen
9.00: Grupparbete
11.45-12.00: Avrundning
Dag 3, 8/11:
8.15: Drop-in med kaffe
8.30: Återblick och introduktion till dagen
9.00: Grupparbete
11.45-12.00: Avrundning
Dag 4, 6/12:
8.15: Drop-in med kaffe
8.30: Återblick och introduktion till dagen
9.00: Grupparbete
11.45-12.00: Presentationer
Dag 1
8.30 - 9.00: Lyssna
9.00 - 9.45: Empatisera
Presentationsrunda:
Presentera kort dig själv.
Vem är du och vad arbetar du med?
Presentera din förberedda frågeställning/utmaning.
Sammanfatta och diskutera:
Vilka likheter ser vi mellan våra samtal med barn och unga.
Vilka olikheter ser vi? Något som sticker ut?
Vilka behov har barn och unga i relation till vårt tema?
Sammanfatta era tankar och diskussioner i ✏️ Slide: Första samtal med målgruppen.
✍️ Anteckna analogt
Varje grupp tar ett stort papper och tuschpennor för gemensamma anteckningar, skisser, o.dyl. under workshopseriens gång.
Det går givetvis bra att även ta egna anteckningar på mindre papper.
💻 Dokumentera digitalt
Under workshopserien använder ni Teams för att dokumentera ert arbete. Ni hittar er grupps gemensamma dokument via länk i tidigare mailutskick (Välkommen till Workshopserien: Läsfrämjande och MIK!, 3 sep):
Mapp: Gruppernas dokument > [namnet på ditt tema]
Powerpoint: Vårt arbete.pptx
Att tänka på!
Fokusera på behoven
I denna övning fokuserar vi inte på lösningarna (det kommer senare).
Syftet är att skapa en gemensam bild av utmaningarna och behoven.
Ingen stress
Diskussioner kring dessa frågor kommer att återkomma under hela workshopserien.
Olika personer = olika ingångar
Denna introduktion går även ut på att lära känna varandra och respektive persons ingång till deltagandet i workshopserien.
9.45 - 10.00: Rast
10.00 - 10.15: Lyssna
10.15 - 10.50: Definiera
Utgå ifrån era diskussioner i föregående uppgift, och arbeta med följande:
Målgrupp och behov
Ange den (huvudsakliga) målgrupp ni riktar er till.
Formulera ett eller flera behov / utmaningar hos målgruppen som ni väljer att fokusera på.
✏️ Slide: Målgrupp & mål. ⏳~10 minuter.
Mål
Formulera tillsammans ett eller flera mål som angriper målgruppens behov. Undvik att ge lösningsförslag, t.ex: "Med vår upplevelse vill vi använda AI för att öka ungas lust till kreativt skrivande och berättande?"
✏️ Slide: Målgrupp & mål. ⏳~10 minuter.
Känsla
Varje gruppmedlem lägger in 2 bilder som representerar den känsla hen vill förmedla med upplevelsen.
✏️ Slide: Känsla. ⏳~5 minuter.
💡 Hitta bilder med öppen licens eller generera egna med AI (du behöver vara inloggad med staden-konto).
💡 Ifall ni inte har varsin dator så arbetar ni tillsammans.
Presentera och diskutera
Varje gruppmedlem presenterar sina bilder.
Kom gemensamt fram till ett par ord som sammanfattar era bilder, fyll i listan på ✏️ Slide: Känsla.
Fortsätt diskussionen kring vad ni vill förmedla och uppnå med er upplevelse.
Om ni önskar:
revidera utmaning/behov, målgrupp och mål.
sortera/skala känslobilderna för att framhäva vissa känslor.
Att tänka på!
Fokusera på målet
Fokusera på vad ni vill uppnå. Först i nästa uppgift är fokus på vad ni ska göra.
10.50 - 11.00: Lyssna
11.00 - 11.45: Idégenerera och planera inför samtal
Utifrån ert definierade mål och känsla, diskutera kring vilken typ av upplevelse ni vill erbjuda målgruppen. Här är förslag på frågor att utgå ifrån:
Ska upplevelsen vara handledd eller kunna upplevas på egen hand?
Vilka praktiska / prova-på-inslag kan upplevelsen innehålla?
Vad har andra gjort som vi har tillåtelse och möjlighet att använda/återskapa?
Feedback från målgruppen
Fundera på vilken feedback ni önskar få från målgruppen. Vad behöver ni fråga och ta reda på inför nästa workshoptillfälle?
Förslag på frågor hittar ni till höger 👉
Sammanfatta era tankar och diskussioner i ✏️ Slide: Tankefrön och idéer till vår upplevelse.
Förslag på frågor att utgå ifrån när ni diskuterar era idéer med målgruppen:
Vad är din spontana känsla när jag berättar om våra idéer?
Känns behovet och målet aktuellt för dig eller någon du känner?
Vad tycker du vi ska tänka på för att upplevelsen ska vara intressant för dig och dina vänner?
Har du gjort någon aktivitet (t.ex. i skolan) som du tror att fler skulle ha nytta av att prova på?
Att tänka på!
Tankefrön
Ni detaljplanerar inte och tar inga beslut kring frågorna, detta sker först vid senare workshoptillfällen.
Syftet nu är att gemensamt börja spåna lösa idéer till er upplevelse.
Se möjligheterna
Tänk att det mesta är möjligt. Var realistiska men försök att inte låsa er vid eventuella hinder.
Ni kommer senare rama in och hantera begränsningar såsom praktikaliteter i verksamheten.
11.45 - 12.00: Avrundning
Dag 2
Mer info kommer. Förberedelser inför dagen hittar du här.
Dag 3
Mer info kommer. Förberedelser inför dagen hittar du här.
Dag 4
Mer info kommer. Förberedelser inför dagen hittar du här.